Czas czytania 120 sekund.
Wielokrotnie spotykam się z pytaniem od moich Klientów, jak uchronić się przed odpowiedzialnością z tytułu rękojmi rzeczy sprzedanej – m.in. samochodu osobowego??
Jedną z dróg jest zrzeczenie się roszczeń z tytułu rękojmi przez kupującego. Oczywiście ta droga nie leży w interesie kupującego, nadto zaś kodeks cywilny nie zawsze pozwala na takie rozwiązanie.
W mojej ocenie najlepszą drogą na uniknięcie odpowiedzialności jest poinformowanie kupującego o istnieniu wady. Przepisy art. 557 § 1 i 2 kodeksu cywilnego zwalniają sprzedawcę z odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy.
Jeżeli kupujący, mając świadomość tego, że rzecz dotknięta jest wadą, decyduje się na jej zakup za określoną cenę, oznacza to, że istniejący stan rzecz w pełni mu odpowiada. W takim przypadku nie ma podstaw do objęcia kupującego ochroną z tytułu rękojmi. Podkreślić jednak należy, że wiedza kupującego o wadzie rzeczy wyłącza odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi tylko w odniesieniu do wady, o której kupujący wiedział.
W literaturze i w orzecznictwie wskazuje się, że odpowiedzialnością z tytułu rękojmi są również objęte rzeczy używane.
Kluczowe jest, że ciężar dowodu, że kupujący wiedział o wadzie rzeczy w chwili zawarcia umowy obciąża sprzedawcę.
Sprzedawca może skorzystać z ułatwień dowodowych w sytuacji gdy sprzedaną rzecz określił jako niepełnowartościową. Aby sprzedawca mógł skorzystać z tego ułatwienia, wada rzeczy musi być wyraźnie oznaczona w momencie dokonywania czynności.
Rekomenduję zatem, aby wady wymienić w umowie sprzedaży.
Jako radca prawny wielokrotnie z sukcesami doradzałem sprzedającym w sprawach z zakresu rękojmi za wady.
Serdecznie się polecam!